Wednesday 17 June 2015

Marhaban Ya Ramadhan

Image result for selamat datang ramadhan dalam bahasa arab

Assalamualaikum....
Yang pertama sekali, teha nak ucapkan selamat berpuasa untuk semua muslim dan muslimat...
Teha minta maaf kalau Teha ada update entry yang buat certain people terasa atau Teha ada guna bahasa kasar bila post mana-mana entry...OK!

Teha nak kongsikan ilmu tentang ramadhan yang Teha dapat masa usrah..
Macam yang semua orang tahu,,ramadhan ni bulan tarbiyah.. Dalam bulan ramadhan, Allah bukak pintu taubat seluas-luasnya untuk hamba-hambanya...Nampak tak betapa Allah sayang kat kita?Pahala amalan-amalan yang dibuat dalam bulan ni semua akan dilipat gandakan..so, time ni la kita kene latih diri kita untuk buat banyak amal soleh dan amar makruf nahi mungkar! right? 

First sekali nak hadapi bulan Ramadahan ni kita kene membetulkan niat dulu... Jangan pulak nak berpuasa sebab nak hadiah..haha :)  Pastikan kita buat ibadah ni kerana Allah SWT ...Insyaallah kalau niat kita betul,, nanti kita akan istiqamah buat amal soleh..Contohnya, buat tahajud setiap hari, solat dhuha setiap hari...hmm... lagi-lagi solat terawih...Solat terawih ni ada masa bulan ramadhan je,,so,,rugilah kalau kita tak buat..

Lepas tu, masa berpuasa pulak kita kene jaga perbuatan kita, penglihatan kita lagi-lagi tutur kata kita...kalau tak mampu untuk jaga,,lebih baik kita mendiamkan diri....sebab bila kita sakitkan hati orang lain atau mengumpat, pahala puasa kita akan menjadi sia-sia..Korang tahu tak apa benda yang paling penat?  iaitu Berpuasa seharian tetapi hanya dapat dahaga dan lapar.

Yang seterusnya, kita luangkan masa ramadhan kita dengan Allah bukan dengan  cerita-cerita Korea atau Jepun..Banyakkan baca dan tadabbur Al-Quran..Kalau boleh khatamkan Al-Quran dalam bulan puasa ini....Guna kaedah ni: Baca 2 muka surat sebelum dan selepas solat fardhu..Insyaallah khatam nanti..Nanti boleh makan pulut kuning.. hehe :) Nuzul Al-Quran dalam bulan ramadhan kan? Eh..Eh..Banyakkan bersedekah jugak! Jangan lupa, senyum pon sedekah..

Jangan tinggal sahur dan kalau boleh melambatkan sahur. Lepas sahur tu, janganlah tidur balik,,,nanti gemookk baru tahu...hehehe..kalau boleh buatlah benda yang bermanfaat sambil tunggu azan subuh...nanti dapat pahala sebab solat subuh awal waktu...Hmmm,,kalau tidur balik, kemungkinan nanti subuh gajah kn? :]  Jangan banyak tidur pada siang hari! Jangan berbuka sampai kenyang sangat sebab nanti tak larat nak terawih..haahaa :) Ha!! Lagi satu! Jangan terlalu sibuk dengan persiapan raya lagi-lagi 10 malam terakhir ramadhan... 

Minta-minta Allah jauhkan kita semua daripada golongan yang lepas bulan Ramadhan,Allah masih tak hapuskan dosa-dosa kita...
Amin Ya Rabbal A'lamin....


Diriwayatkan daripada Abu Sa'id Al-Khudri R.A, aku mendengar Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam bersabda :Maksudnya:'Barangsiapa yang berpuasa sehari pada jalan Allah nescaya Allah akan menjauhkan mukanya dari api neraka (sejauh perjalanan) 70 tahun.' (HR Bukhari)


Alright! Ni je yang Teha nak share...Jom buat sama-sama? hehe :) Ok ... Bye ..Assalamualaikum...


NOTE: Jangan lupa niat puasa sebulan malam ni...Nanti senang sikit urusan :)

1 comment:

  1. wah saya telat baca artikelnya, sekarang udah bukan bulan ramadhan..

    ReplyDelete

meh sini...comment dulu...
:)