Thursday, 17 December 2015

Wanita Hari Ini

Assalamualaikum,,,,
Hari ni saya nak kongsikan 13 perkara yang perlu dijaga oleh wanita islam....Korang baca betul- betul eh... Sebelum tu! Saya nak minta maaf dulu sebab post ni sedikit sensitif... Ok.. Tarik nafas,, hembus,,,then baru boleh baca..selamat membaca!

Bismillahirrahmanirrahim.. :)
Yang pertama!

1. BULU KENING
Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.
(Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)

2. KAKI DAN SEMACAM HANTU LOCENG
Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan
(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)

Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. WANGIAN
Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita
itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong.
(Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)

4. DADA
Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.
(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)

5. GIGI
Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya .
(Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani)

Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah.
(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

6. MUKA DAN LEHER
Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahilliah yang dahulu.

Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. PAKAIAN YANG NIPIS (JARANG)
Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja
(Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)

8. TANGAN
Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.
(Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)

9. MATA
Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya.
(Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)

10. MULUT(suara)
Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak atau sengaja meliuk lentuk(gedik) dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan -perkataan yang baik
(Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)

11. KEMALUAN
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.
(Petikan dari Surah An Nur , Ayat 31.)

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Al Bazzar.)

Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.(Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)

12. PAKAIAN
Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An-Nasaii dan Ibn Majah.)

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu , anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin,

13. RAMBUT
Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.
(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

Riwayat Imran bin Hushain ra.:Bahwa Rasulullah
saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita.
(Shahih Muslim No.4921)

14.jage ikhtilat yee!!!

Tegur/pesanlah jika anda
sayangkan ibu, isteri, adik,
kakak dan kaum wanita
keluarga anda.

TO ALL PEREMPUAN
Mohon kepada gadis-gadis dan
juga para wanita baca post ni
sampai habis. Saat memandang
kain sempit mu, seluar ketat mu,
baju sendat mu, tudung singkat
mu, solat dan ibadahmu. Aku
ingin sekali menegurmu.

Namun , sering saja terkaku. Rasa tak
mampu. Kerana merasa diri
bukanlah insan yang terbaik
untuk menegur. Jauh di sudut
hati terasa bimbang. Aku
bimbang di akhirat kelak. Kau
akan mempersoalkan aku.

"Kau sahabat aku.Kenapa kau
tak tegur aku dulu?
Kau memang sengaja nak aku
ke neraka kan?
Kau sengaja nak bahagia masuk
syurga sendirian kan?
Aku kurang ilmu agama.
Tapi kau tinggi ilmu agama.
Mana ajaran agama kau tu?
Kenapa kau tak guna untuk
bantu aku? Kau tunggulah di
akhirat kelak.
Aku akan tarik kau masuk
neraka sebab kau tak tegur aku.

Nak minta maaf sangat- sangat jika ada yang terguris hati baca post ni.. Jangan lupa amek moral value! Hehe.. Till then, Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment

meh sini...comment dulu...
:)